Icoana Nasterii Domnului este una din
reprezentarile cel mai des intalnite, insa, a ramas necunoscuta in simbolismul
ei. Desi ne-am inchinat in fata ei de multe ori, putini sunt cei care au
observat ca Icoana Nasterii Domnului este impartita in trei registre. Primul
registru simbolizeaza lumea cereasca, al doilea unirea dintre divin si uman,
iar al treilea umanitatea.
In primul registru, sus, apare bolta
cereasca. O singura raza rasare din ea, descoperindu-ne ca Dumnezeu este unul
in fiinta. Raza se desface in trei, aratandu-ne ca in Dumnezeu sunt prezente
trei persoane: Tatal, Fiul si Duhul Sfant, toate participand la mantuirea
omului. Raza de lumina dumnezeiasca ajunge pana spre capul Pruncului Hristos.
Pe la mijlocul ei, raza formeaza o stea.
In partea de sus, in dreapta compozitiei,
in afara pesterii, un inger vesteste Nasterea Domnului unuia sau mai multor
pastori. In partea opusa a compozitiei sunt mai multi ingeri, iar sub ei, trei
magi, venind calare, aducand daruri. Magii nu au aceeasi varsta. Unul este
tanar, altul matur si un altul batran, ceea ce ne descopera ca mesajul adus de
Hristos se adreseaza intregii omenirii.
In al doilea registru este reprezentata
Maica Domnului, stand pe o hlamida purpurie, culoarea imperiala bizantina,
simbol al faptului ca este „Imparateasa ingerilor“. Mama isi priveste pruncul,
iar prezenta sa arata ca Hristos nu a avut un trup aparent, ci unul real. Acest
registru nu este pur uman, caci este reprezentat si pruncul. Pruncul Hristos nu
este infasat in scutece, ci invelit in giulgiu si asezat intr-o racla din
piatra, elemente care anticipeaza moartea Domnului de mai tarziu.
Amintim ca trecerea pe pamant a Logosului
intrupat s-a petrecut intre doua pesteri: cea din Betleem (locul nasterii Sale)
si cea din Ierusalim (locul inmormantarii Sale). Pestera simbolizeaza lumea
cazuta in pacat, caci locul din pestera este unul intunecat, unul lipsit de
lumina. Acesta este un motiv pentru care Hristos nu ramane in mormant, semn ca
nu acesta este locul de odihna al firii omenesti.
Daca privim cu atentie icoana Nasterii
Maicii Domnului, observam ca cele mai apropiate de prunc sunt animalele. Aceste
doua animalele reprezinta profetia lui Isaia (1, 3): "Boul isi cunoaste
stapanul si asinul ieslea Domnului sau, dar Israel nu ma cunoaste; poporul meu
nu ma pricepe“.
In al treilea registru este prezent Iosif,
mai mult indoielnic decat credincios celor descoperite. El asculta cuvintele
unui batran, care potrivit apocrifelor ar fi Thyrreos - personificarea
diavolului. Acest batran ii vesteste lui Iosif ca o fecioara nu poate naste, ca
acest lucru e contrar legilor firii. Invoca drept exemplu toiagul pe care il
poarta: un toiag uscat, nu poate inmuguri. Sunt si icoane in care Fecioara
Maria nu priveste spre Prunc, ci spre Iosif. Rolul acestei priviri ar fi acela
de a-i inlatura indoiala lui Iosif.
Tertulian, scriitor bisericesc, care a
trait in a doua jumatate a secolului al II-lea si prima jumatate a secolului al
III-lea, a spus ca dupa cum Adam a fost facut dintr-un pamant feciorelnic, tot
asa Hristos trebuia sa Se nasca dintr-o mama fecioara. Si dupa cum Eva era
fecioara cand a primit cuvantul mortii, tot astfel se cuvenea ca Maria sa fie
fecioara spre a-L primi pe Cuvantul vietii.
In partea dreapta este redata scena
imbaierii pruncului. Din marturiile episcopului Arnulf, pelerin la Betleem in
secolul al VII-lea, reiese ca langa pestera in care S-a nascut Hristos, exista
o cuva de piatra, care potrivit traditiei ar fi cea in care a fost spalat Pruncul
dupa nasterea Sa. Si in evangheliile apocrife ale lui Iacov si Matei, se
vorbeste despre doua femei, Salomeea si Zelemi, chemate de Iosif pentru a o
asista la nastere pe Sfanta Fecioara. Aceasta scena a spalarii Domnului a
provocat multe controverse, uneori lipsind din reprezentarea Nasterii Domnului.
Se credea ca redarea acestui episod, ne-ar face sa credem ca Hristos a fost un
simplu om. Insa, daca intalnim aceasta scena, ea are rolul de a intari adevarul
fundamental mantuirii: Intruparea Fiului lui Dumnezeu. Potrivit Sfintilor
Parinti, ceea ce nu a fost asumat, nu poate fi mantuit. Asa ne putem explica de
ce zugravii au ales sa reprezinte si aceasta scena.
Cert este ca scena imbaierii pruncului
Hristos, nu se regaseste la Dionisie din Furna in "Explicarea artei
bizantine“ sau in "Erminia picturii bizantine“, desi alti doi zugravi,
Manuil Panselinos si Teofan Cretanul, admirati de Dionisie, includ scena in
reprezentarile lor.
In Apus, apar mai multe inovatii in
redarea Nasterii Domnului: Pruncul apare dezbracat si nu infasat in scutece,
pestera a fost inlocuita cu o constructie facuta de om, Iosif apare langa
Prunc, sunt introduse mai multe animale, incat Prucul Iisus abia mai poate fi
vazut.
In concluzie, putem spune ca Icoana
Nasterii Domnului este o teologie in imagine, caci ea reda prin culoare si face
prezent ceea ce Evanghelia ne descopera prin cuvant.
Adrian Cocosila
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu